Logo Pic
Panzerkampf 2025. január 18.

A T-34-es szovjet közepes harckocsi

t34_harckocsi.jpg

A kép forrása: autoevolution.com

A szovjet vörös hadsereg számára 1940-től gyártott T-34 közepes harckocsi valódi szimbólummá vált a keleti fronton. A típus jelentős "karriert" futott be ugyanis a második világháború alatt a kelet-európai harcmezőkön és sok szakértő szerint az oroszok háborús győzelmének egyik legfontosabb tényezőjévé vált. A típus fejlesztési és tervezési munkálatait Mihail Koskin (1898-1940) és Alexandr Morozov (1904-1979) kezdték meg 1936-ban majd 1939-re le is zárult a konstruktörizáció. Az 1940-es esztendőben már a termelés zajlott: 115 db T-34-es el is készült (az év végéig), majd az 1941 júniusi nagy német támadásig újabb 1110 db-ot sikerült legyártania a szovjet iparnak (és 967 db ki is került a harcoló alakulatokhoz). Az igazi tömegtermelés azonban csak ezt követően indult be, a háború végéig ugyanis összesen 58 701 db T-34-es harckocsit állítottak elő. Elmondható tehát, hogy a második világháború legnagyobb darabszámú tankja lett. 

Kellett is nagyon a nagy tűzerejű harckocsi az oroszoknak, hiszen 1941 június 22-én Hitler megindította ellenük a Barbarossa hadműveletet mégpedig 3 millió katonával és 3600 harckocsival. Ekkor már a német páncélos állomány jelentékeny részét tették ki az ütőképes Panzer III és Panzer IV típusok, melyek zöme 75 mm-es löveggel készült. A T-34 a legeslegutolsó pillanatban jelent meg tehát a vörös hadsereg alakulatainál, igazából kicsit későn is, hiszen a németek 1941 decemberében már 22 km-re közelítették meg Moszkvát. 

t34_gyartas.jpg

A kép forrása: warefarehistorynetwork.com

Megkezdődött tehát a T-34 tömeggyártása: a harkovi Uralvagon, a gorkiji Krasznoje Szormovo és a sztálingrádi gép- és traktorgyárak ontották magukból a típust. A német támadás előtt 1940-ben 155 db, 1941-ben már 3000 db, 1942-ben pedig közel 13 000 db készült. 

A T-34 technológiai előzményének tekinthető előbb a T-18, az első sorozatban gyártott szovjet könnyű-harckocsi, majd a T-26, T-27, végül a T-28. Az utóbbi már 76,2 mm-es löveggel és 28 tonnás tömeggel készült és már ellenséges páncélosok kilövésére is alkalmasnak bizonyult.

A T program mellett a Kirov gyár megkezdte 1940 tavaszától a KV harckocsik gyártását is (Kliment Vorosilovról elnevezve). A sorozatgyártás 1940 márciusában indult be. Egy ideig a KV-1 a T-34 tanktípussal fej-fej melletti "népszerűségnek" örvendett, majd a T-34 fokozatosan beelőzte a KV típusokat, jobb harctéri tulajdonságai (főleg terepjáró és manőverező képességei miatt). Közben megjelent az óriás-löveggel összeszerelt KV-2 is, 152 mm-es giga harckocsiágyúval, ám nem igazán vált be: 1941 nyarán, amikor a német hadsereg a Barbarossa-terv alapján megindult a Szovjetunió ellen a 33 db KV-2 harkocsiból alig 1 hónapon belül veszteséglistára került 17 db műszaki okok miatt, ötöt kilőttek a németek és csak 10 db érte meg a hadművelet végét.

kv2_t34.jpg

KV-2 harckocsi (balra) és T-34 tankok jobbra. Forrás: worldwarphotos.info

A T-34 kezelőszemélyzetének elhelyezkedése egy metszet-rajzon moddelezve a harckocsi küzdőterét szemléltetve:

t34_metszetirajz.jpg

A kép forrása: reddit.com

A szovjet hadiipar érezhetően a T-34 programra helyezte inkább a hangsúlyt: 1943-ra fokozták a gyártás-kapacitást, ekkor már 15 ezer felett gyártottak belőle. Ekkorra azonban új lendületet vett a német harckocsiipar is: megjelentek a harctereken a Párducok és Tigrisek (Panzer V és Panzer VI. típusok), melyek hatalmas tűzerővel és jobb páncélvédettséggel rendelkeztek. Az oroszok válasza a T-34 modernizálása és átalakítása lett: megjelent a 85 mm-es harckocsi-ágyúval szerelt 32 tonnás T-34/85, mely képes volt kilőni a Párducokat és Tigriseket is. Közben sokat vártak az IS szériától is (Ioszep Sztalin monogramjáról elnevezve), főleg az IS-2 típustól, mely elvben a Tigris 2-re lett volna válasz (1943 végétől) mégpedig 122 mm-es löveggel és 46 tonnás kivitelben (mint nehézharckocsi). Ám ebben az esetben sem váltak be a remények, mindössze 3390 db készült belőle, így az oroszok maradtak továbbra is a T-34 tömggyártásánál.

t34_85.jpg

Egy T-34/85 harckocsi a keleti fronton. Forrás: realhistoryonline.com

A T-34/76 típus hossza: 5,92 m volt, szélessége: 3,00m, magassága: 2,40m, súlya: 28 tonna. Fegyverzete egy 76 milliméteres lövegből és két 7, 62 milliméteres gépfegyverből állt. Személyzetét 4 fő alkotta, motorja, egy 500 lóerős diesel motor volt (V-2). A később, 1943-ban jelentmegjelent, továbbfejlesztett és nagyobb tűzerejű változat, a T-34/85 valamivel hosszabb, szélesebb nehezebb lett (32 tonna), erősebb páncélzattal és egy 85 milliméteres harckocsiágyúval. Ez már sokkal nagyobb eséllyel vette fel a harcot a német Tigrisekkel.

A T-34/85-ből 1944-ben közel 11 ezer, 1945-ben pedig közel 13 ezer készült (vagyis a két háborús évben együttesen majdnem 24 ezret gyártottak le), miközben a német hadiipar a jelzett két évben csak alig 6 ezer Párducot, Tigris 1-et és Tigris 2-őt tudott a harcmezőkre küldeni (ráadásul ez is megoszlott 3 front között). Egyszerűen nem tudták tartani a lépést az óriási T-34 gyártás-dömpinggel. De milyein volt a szovjet siker-tank minősége?

Bár a T-34 torony egyetlen darabból volt öntve, a test-páncélzat döntött volt, a széles lánctalpak könnyű terepjárhatóságot biztosítottak, a dízelmotor nagy hatótávolsággal ruházta fel a harckocsit és az alacsony előállítási költségek olcsó tömeggyártást tettek lehetővé. Olcsó és könnyen, gyorsan gyártható típus volt tehát. Ugyanakkor a torony túl szűknek bizonyult két embernek (emiatt a parancsnoknak meg kellett osztania a feladatát, vagy irányít vagy tüzel), a motor nagyon gyakran meghibásodott (még 15 km/h átlag-sebességnél is) főleg a gyenge minőségű légtisztító miatt, a sebességváltó és tengelykapcsoló állandóan elromlott és a meghibásodási ráta még 1944-ben is 70% fölött volt.

kursk.jpg

A kurski tankcsata (1943) Forrás: reddit.com

A harcmezőkön mégis a mennyiség bizonyult döntőnek: a sok hibája ellenére a T-34 ugyanis jelentős tűzerővel bírt és annyira azért nem volt alacsony a műszaki színvonala sem, hogy a brutális mennyiség a "sok lúd disznót győz" elve mentén ne billentette volna a mérleget a szovjetek felé. És persze mindig volt belőle utánpótlás.

A keleti fronton a sztálingrádi nagy orosz győzelmet követően (amikor a németek 400 ezer embert és legalább 2 ezer tankot vesztettek) a Wehrmacht  folyamatosan visszavonulásra kényszerült. Az 1943 nyarán lezajló kurszki tankcsatában ugyan megpróbálták visszafordítani a frontviszonyokat (és nagyobb veszteségeket okoztak a szovjeteknek, mint amit ők maguk elszenvedtek) a hatalmas orosz túlerő mégis elsöpörte eredményeiket.

Az 1944-es év végére az oroszok szinte teljesen kiszorították országukból a németeket, nem kis részben a folyamatosan gyártott T-34 harckocsiknak köszönhetően.  panzer_alsolec.jpg

 

    Vissza a címlapra
    Panzer
    Harckocsik, önjáró lövegek, páncélvadászok a második világháborúból. Történész és haditechnikai blog.
    Legjobban pörgő posztok
    6 pixie frizura, amit ki kell próbálnod
    Dominika01 • 1 hónap
    Az Atalanta elleni mérkőzés
    Apuleius • 5 nap
    Alberto Costa megérkezett, hamarosan Kolo Muani is csatlakozik
    venember83 • 4 nap
    Vlahović ügynöke Torinóba érkezett
    venember83 • 3 nap
    A Torino elleni mérkőzés
    Apuleius • 9 nap
    Cikkek a címlapról
    Az öngyilkos csóka
    Herman Ottónak kalandos élete volt, rengeteg történet kering róla. Olvashattátok már nálam számtalan párbajának történetét, de megtudhattátok azt, miért írt magyarul, illetve azt is, hogy iskola lesz Miskolcon, sőt, megismerhettétek a Vadgalambpör részleteit is. Ezúttal arról írok, hogyan találta…
    Short Trip Máltán - Fedezd fel a legjobb látnivalókat és élményeket!
    Málta, a Földközi-tenger szíve, egy lenyűgöző úti cél, amely a történelem, a kultúra és a természeti szépségek keverékét kínálja. A szigetország mindössze 316 négyzetkilométeres területével egy igazán különleges hely, ahol a mediterrán életstílus, az ősi műemlékek és a kristálytiszta vizek…
    >